Laddar inlägg…
  • Man and biosphere – Prekära situationer

    Text: Linda Fagerström

    Efter en rekordvarm sommar är hösten här med storm och ösregn. I Sydeuropa dog bara under oktober 69 människor i väderrelaterade olyckor. Från Venedig rapporteras om att folk vadande tar sig fram längs gränderna i knähögt vatten, medan vi i södra Sverige fortfarande går barhuvade med uppknäppt jacka, trots att vi är en vecka in i november. Ur led är vädret, som bekant. Också i konstvärlden har klimatförändringarna under det senast decenniet allt starkare gjort sig påminda…

  • Jorden vi ärvde

    Text: Tomas Bannerhed

    Att stå i en nylövad bokskog i södra Småland i början av maj och låta sig bedåras av taltrastens musikaliska fantasier, lyssna till gärdsmygens klingande drillar och grönsångarens silverklara ringande, stå där och plötsligt få höra årets första gök ropa i fjärran medan solljuset silar ner genom de ännu alldeles spädgröna trädkronorna, att sedan gå fram till det svagt risslande diket och förtjusas av kabbelekornas liljegula blommor, sätta sig på huk en stund hos dem och försöka förstå hur något så fulländat har kunnat uppstå ur intet – att då ens nudda vid tanken på att allt detta en gång ska försvinna, det går liksom knappt…

  • Efterklang

    Text: Bengt Olof Johansson

    I verket Efterklang har Caroline Mårtensson skapat en möjlighet för oss som betraktare att komma närmre det som ligger bakom de senaste decenniernas svarta rubriker kring den miljöförstöring glasbruken orsakat. Vad betyder egentligen för mycket bly, arsenik och kadmium? Hur ska vi kunna förstå betydelsen av mätvärden?…

  • Reverberation

    Text: Bengt Olof Johansson

    The environmental pollution created by the glassworks has made disconcerting headlines in the press. Caroline Mårtensson’s work Reverberation opens a possibility for us as spectators to confront the issue in more detail. What are the real consequences of too much lead, arsenic and cadmium in the ground? How are we to interpret measurements and thresholds?…

  • SKOTT OCH KRONA

    Text: Carolina Söderholm

    Här möter gångna seklers inventeringslistor och loggböcker en vidare och mångbottnad berättelse om människan och landskapet. Medan atlasceder, kaukasisk vingnöt, vit mullbär och kinesisk sekvoja växte i slottsparken, kom industrialiseringen till bygden med järnväg och sockerbruk. Mot den engelska parkens pittoreska landskapsideal – format för blickens tjusning – ställdes en effektiv exploatering av vidsträckt åkermark…

  • Naturum på Göteborgs konsthall

    Text: Birgitta Rubin

    Storslaget rum mellan liv och död.
    Det både växer och vissnar i utställningen Naturum på Göteborgs konsthall. Birgitta Rubin ser hoppfull konst i skärningspunkten mellan romantik och upplysning.

  • Strandängarna är full av ammunition

    Text: Birgitta Rubin

    ”En arkeologisk konstvandring” Havängsvandring, arrangerad av Havängs museiförening på Österlen, där Caroline Mårtensson var ciceron tillsammans med marinarkeologen Björn Nilsson.

  • Befriat labb

    Text: Malin Lindroth

    På senare tid har det talats en del om en ny sorts analfabetism, typisk för samtidsmänniskan. Efter att i sekler ha ägnat oss åt att tukta, idyllisera, demonisera, förtingliga och på olika sätt bruka våld mot den farliga/sköna/störande naturen skulle vi ha nått en punkt där vår förmåga att förstå oss på natur är nästintill obefintlig…

  • De fallna trädens dialog 

    Text: Jonas Ellerström 

    Caroline Mårtenssons och Gerhard Nordströms gemensamma utställning på Ystads konstmuseum är ett sällsynt lyckat exempel på hur två till synes vitt skilda konstnärskap kan mötas och berika såväl varandra som åskådarens upplevelse. Det är ett möte över flera generationsgränser – Nordström är född 1926, Mårtensson 1977 – där ingenting tycks ligga i vägen för förståelsen av den andres formspråk och intentioner.

  • Göteborgs konsthall | Naturum

    Text: Mikael Olofsson

    Konstnären Joseph Beuys må ha varit en av initiativtagarna till det tyska miljöpartiet Die Grünen. Men det är ändå först på senare tid som natur och ekologi på allvar börjat framstå som ett av konstens angelägnaste ämnen. Perspektiven och angreppssätten skiftar, klimatförändringarna bidrar med en apokalyptisk fond, stadsodlingar och alternativa livsstilar undersöks. Världsekonomin blir ett med vädret…