INNAN RIDÅN FALLER / BEFORE THE CURTAIN FALLS
2022 Videoinstallation, 8 min 40 sek
I glipan av en nästan nedfälld ridå projiceras ett videocollage som består av material från tre olika situationer och historiska tillfällen. Delarna bildar en berättande väv och består av insektsobservationer från en specifik plats, Steninge i Halland, där Caroline Mårtensson idag lever och driver Test Site Steninge, en plattform för omställning i praktiken. Observationerna vävs samman med dokumentation från de militära övningsfälten Revingehed och Ravlunda i Skåne. Vid tidpunkten för dokumentationen var den militära aktiviteten förhållandevis låg och fördelaktig för den biologiska mångfalden, en balans lätt att rubba. I materialet ingår även amatörfilmningar med super-8-kamera från slutet av 1960-talet, några år efter utgivningen av Rachel Carsons bok Tyst vår och starten för den moderna miljörörelsen. Genom kameralinsen återges fascinationen för det levande omkring oss parallellt med tidstypiska trädgårdsideal.
Vi befinner oss på gränsen till en ekologisk kollaps, en dystopi svår att förhålla oss till. Om vi inte känner till arterna i vår egen närhet och hur de ekologiska systemen hänger samman hur ska vi då kunna värna dem?
Verket är utvecklat och genomfört i samarbete med formgivare Patrik Bengtsson och musikern Magnus Jonsson Szatek. Det är redigerat av Pär Fridén och producerat med stöd av Region Halland.
Foto: installationsvy, Vandalorum, Patrik Lindell. Övrigt Caroline Mårtensson.
2022 Video installation, 8 min 40 sec
In the gap of an almost closed curtain, a video collage made from three different situations and historical times is being projected. The different parts create a narrative weave and consist of observations of insects from a specific place, Steninge in Halland, where Caroline Mårtensson lives and runs Test Site Steninge, a platform for renewal in practice. The observations are interwoven with documentations from the military training fields Revingehed and Ravlunda in Skåne. At the time when the documentation was made, the military activities were relatively low which was beneficial for the biodiversity. A balance easily disordered. The film also contains amateur footage from the end of the 1960s. It was shot with a super-8-camera a few years after the release of Rachel Carsons book Silent Spring and the beginning of the modern environmental movement. Through the camera lens the fascination for everything living is recorded parallel to the garden ideals typical for that period.
We are on the verge of an ecological collapse, a dystopia that is difficult to relate to. If we are not familiar with the species in our own surroundings, and how the eco systems are connected, how will we then be able to protect them?
The work has been developed and realised in collaboration with the designer Patrik Bengtsson and musician Magnus Jonsson Szatek. It was edited by Pär Fridén and produced with funding from Region Halland.